Pagina's

woensdag 6 maart 2013

Een kritische evaluatie van het ZA-schoolsysteem...

Dag iedereen!

Vandaag zijn we al 2 dagen bezig in Kranshoek. We beginnen er onze weg te vinden.
Kinderen beginnen ons te kennen = 1000 knuffels uitdelen per dag, evenveel slechtjes in mijn haar en even vaak horen wow, jij is baie mooie ogen ( gewoon omdat ze groen zijn, ze zijn dat hier niet gewoon)
In de pauze kreeg ik het op mijn heupen van het Afrikaanse schoolsysteem, een Vlaamse minister van onderwijs, hier is het te doen, kom hier maar eens werken. In Belgie maken ze problemen die er niet zijn, hier zijn er problemen en niemand kijkt er naar.

Vandaar:

DE PROBLEMEN IN HET AFRIKAANSE ONDERWIJSSYSTEEM

1. onregelmatige uren (les van 8 -10, van 10.30 -12.30 en van 12.45 tot 13.15/13.20/13.30 (dus tot wanneer ze goesting hebben)
Als vrijwilliger kan je er ook niet op rekenen, je wilt beginnen met een naschoolse activiteit, komt aan bij de school. Ah, iedereen is al naar huis, de school was al gedaan om 12.30.

2. Gebrek aan structuur, geen regels. Iedereen loopt gewoon rond in de scholen, waar die zin heeft. Wil die efkes in de klas zitten, of tikkertje spelen in de klas, waarom niet.

3. Er zitten te veel kinderen in 1 klas, een stuk of 40. Wie achterop raakt, blijft meestal achterop. Geen tijd voor individuele aandacht.

4. Het systeem met zitten blijven. 1 keer om de drie jaar mogen ze blijven zitten. Wie in de eerste graad blijft zitten, mag niet meer in 2 en 3 blijven zitten. Met als gevolg, das als die in graad 2 achterop raakt, kan dus ook in graad 3 niet meer mee, .... Een verhaaltje zonder einde.

5. Te weinig theorielessen. Aangezien er maar 4 uren les wordt gegeven per dag, soms iets meer als ze goesting hebben, krijgen de kinderen geen goeie basis. Terwijl wij altijd dan 7 uur per dag hadden en soms nog een achtste lesuur.

6. Geen naschoolse begeleiding. (behalve door Born in Africa natuurlijk) Logopedie, daar hebben ze hier nog nooit van gehoord. Naschoolse huiswerkbegeleiding wordt enkel gedaan door BIA. Kinderen met een achterstand krijgen dus nooit de mogelijkheid om die enigzins weg te werken. Terwijl er in Belgiƫ kinderen zijn die iedere dag van de ene bijles naar de andere vliegen. (wat ik ook bijlange niet goedkeur!!) Daarnaast geven ouders ook maar weinig aandacht aan het schools presteren van hun kids, niet allemaal natuurlijk. Vaak omdat ze 6 of meer kinderen hebben, dan wordt dat natuurlijk moeilijk om die allemaal te helpen met lezen, oefeningen maken of huiswerk.

7.Veel problematieken in 1 klas. In het lager onderwijs (graad 1 tot 6) zitten kinderen die zeker in een speciale school zouden moeten zitten. Vaak zijn de problemen, ADHD, ADD, autisme (hebben ze hier volgens mij nog nooit van gehoord) FAS ( = Foetaal alcohol syndroom, dus moeders die te veel drinken tijdens de zwangerschap waardoor hun kindje een achterstand op loopt, zowel mentaal als fysiek) Gespecialiseerd onderwijs staat nog niet op poten, of toch nog niet overal.

8.Jongere kinderen hebben vroeger gedaan met de les dan graad 6 en 7. Maar de kleintjes moeten wachten op hun oudere broers en zussen. Dus hangen die maar wat tegen de ramen van de hogere klassen, tot die klaar zijn. Ik betwijfel of dat goed is voor de concentratie.

Dit alles heeft tot gevolg dat er veel wordt gespijbeld. Waardoor ze weer in criminaliteit terecht komen, drugs, alcohol, tienerzwangerschap, ...  Een straatje zonder einde dus.

Zo, mijn gal is er uit. Nog veel werk aan de winkel....

1 opmerking:

  1. Denk da je hier een goede basis hebt voor u bachelorproef hahahaha ! nee serieus waarom doe je niet iets rond het onderwijs? je hebt stage gedaan int clb dus al wa ervaring denk ik dan,kunt het wa vergelijken belgie vs afrika :p

    BeantwoordenVerwijderen